KLIK SAJA

Wednesday, November 14, 2012

KISAH NELAYAN..

Alkisah seorang nelayan…

Seorang nelayan di botnya sedang menjala ikan di sungai terlihat seorang lelaki di tepi sungai yang berjalan tetiba jatuh di tepi tebing.

Nelayan itu terus mendekat botnya di tebing dan menolong lelaki tersebut. Nelayan itu menolong lelaki tersebut mengumpulkan semula buku-bukunya, baju sejuk, topi dan sebuah perakam suara. Nelayan turut membantu lelaki tersebut memungut kembali kertas-kertas yang ditiup angin.

“Nak pergi mana jalan seorang diri,” tanya nelayan tersebut.

“Nak balik rumah di sana,” kata lelaki tersebut.

“Ini dah nak malam, ana nak balik sana juga, jom naik bot ana,” tawar nelayan tersebut.

Dalam perjalanan tersebut, nelayan dan lelaki tersebut berbual mesra. Nelayan itu mengetahui nama lelaki itu ialah Ramli. Dalam perjalanan balik ke rumah, nelayan tersebut mengetahui hobi Ramli ialah menulis diari dan rencana untuk surat khabar. Ramli tinggal membujang kerana baru bercerai dengan isterinya dan anaknya pula mengikut ibunya. Setibanya di rumah Ramli, nelayan dijemput untuk minum teh dan menonton TV. Nelayan yang lapar, mencadangkan untuk makan malam dengan ikan patin yang ditangkapnya tadi.

Mereka terus berbual mesra. Rupanya Ramli sangat pandai memasak, patin tempoyaknya cukup sedap, Setelah makan malam, nelayan itu mengundurkan diri untuk pulang. Sejak itu, Ramli selalu pergi ke jeti mencari nelayan itu untuk berbual dan berkongsi pengalaman hidup. Mereka menjadi rakan karib.

Ramli bertemu jodoh lagi – dan bakal berkahwin. Ketika menghantar surat jemputan kahwin kepada nelayan… Ramli bertanya, “Ingat tak masa mula-mula kita jumpa hari itu?”

“Ingat,” jawab nelayan tersebut.

“Anta tak rasa pelik ke mengapa ana membawa buku, baju sejuk, topi dan perakam suara berjalan seorang diri di tepi sungai…” tanya Ramli.

Nelayan terdiam…

“Sebenarnya hari itu, ana ingin membunuh diri pada tengah malam dengan menerjun sungai ketika air pasang deras. Tapi malam itu, ana terjatuh dan enta tetiba muncul membantu. Masa yang dihabiskan bersama anta malam itu membuat ana terasa dunia ini masih ada harapan. Kalau ana mati hari itu, takkan ana dapat berjumpa dengan jodoh yang lebih baik ini. Jadi, sebenarnya bantuan enta hari itu, bukan sekadar membantu seorang lelaki yang terjatuh terpijak lubang, anta telah menyelamatkan nyawa ana,” kata Ramli sambil menangis.

Dapat isi tersirat? Jangan perkecilkan sebarang kebaikan dan kebajikan – belum tentu anda tahu besar mana nikmatnya.

Senyum.








dipetik dari ust Tuan Ibrahim Tuan MAn

No comments:

Post a Comment